Jump to navigation

Kursplan, Kristendom och Islam

  • analysera kristendomen, andra religioner och livsåskådningar samt olika tolkningar och bruk inom dessa
  • analysera hur religioner påverkar och påverkas av förhållanden och skeenden i samhället
  • reflektera över livsfrågor och identitet (sin egen och andras)
  • resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar utifrån etiska begrepp och modeller
  • söka information om religioner och andra livsåskådningar och värdera källornas relevans och trovärdighet

(för årskurs 7-9 när det gäller främst kristendom och islam)

  • Religioner och andra livsåskådningar

    • Centrala tankegångar och urkunder inom kristendomen samt utmärkande drag för kristendomens tre stora inriktningar....
    • Varierande tolkningar och bruk inom kristendomen och islam i dagens samhälle.
    • Huvuddragen i kristendomens historia.
  • Religion och samhälle

    • Sverige: Från enhetskyrka till religiös mångfald och sekularisering
    • Sambandet mellan samhälle och religion (i olika tider/ på olika platser)
    • Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt
  • Identitet och livsfrågor

    • Riter (till exempel namngivning och konfirmation) och deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i kristna sammanhang
  • Etik

    • Etiska frågor samt människosynen
    • Etiska begrepp som kan kopplas till frågor om hållbar utveckling, mänskliga rättigheter och demokratiska värderingar (till exempel "frihet" och "ansvar")

(kraven för årskurs 9 som berör kristendomen och islam) • (i parentes: för betyg C, för betyg A)

  • del 1
    • Eleven har grundläggande (goda, förklara och visa på samband mellan) kunskaper om kristendomen och islam. Hen visar det genom att beskriva (förklara och visa på samband mellan) centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionerna
    • Dessutom för eleven enkla (utvecklade) resonemang om likheter och skillnader inom och mellan religionerna
    • Eleven kan utifrån undersökningar om hur religioner kan påverkas av och påverka samhälleliga förhållanden och skeenden beskriva enkla (förhållandevis komplexa) samband med enkla och till viss del (utvecklade och relativt väl) underbyggda resonemang
  • del 2
    • Eleven kan resonera och argumentera kring moraliska frågeställningar och värderingar genom att föra enkla och till viss del (föra utvecklade och relativt väl) underbyggda resonemang
    • Eleven kan söka information om religioner och använder då olika typer av källor på ett i huvudsak fungerande sätt samt för enkla och till viss del (föra utvecklade och relativt väl) underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans