Jump to navigation

PPBuddhism

Pedogogisk planering: Buddhism dec 2016

Förmågor

beskriva, förklara, visa på samband, jämföra, resonera, nyansera, underbygga, söka information

Centralt innehåll

  • Centrala tankegångar och urkunder i buddhism.
  • Huvuddragen i buddhismens historia.
  • Riter och deras funktion vid formandet av identiteter och gemenskaper i religiösa sammanhang. (åk9)
  • Varierade tolkningar och bruk inom religionerna i dagens samhälle.
  • Sambandet mellan samhälle och religion i olika tider och på olika platser.
  • Religionernas roll i några aktuella politiska skeenden och konflikter utifrån ett kritiskt förhållningssätt. (åk9)

Värdegrund (mål/riktlinjer)

Skolan ska främja förståelse för andra människor och förmågan till inlevelse. Undervisningen ska vara saklig och allsidig och skolan ska vara öppen för olika uppfattningar och uppmuntra att de förs fram. Den ska framhålla betydelsen av personliga ställningstaganden och ge möjligheter till sådana.

Eleverna ska kunna orientera sig i en komplex verklighet, med ett stort informationsflöde och en snabb förändringstakt. Studiefärdigheter och metoder att tillägna sig och använda ny kunskap blir därför viktiga. Det är också nödvändigt att eleverna utvecklar sin förmåga att kritiskt granska fakta och förhållanden och att inse konsekvenserna av olika alternativ.

Kunskapskraven

E-nivå

Du ska visa att du har grundläggande kuskaper om buddhismen genom att:

  • beskriva centrala tankegångar, urkunder och konkreta religiösa uttryck och handlingar inom religionen – visa att du kan beskriva vad en buddhist tror på, vilka som är heliga och vägledande texter och hur de gör för att visa sin tro.

Du ska visa att du kan jämföra genom att föra enkla resonemang om likheter och skillnader inom och mellan buddism och andra åskådningar.

Du ska visa att du kan beskriva enkla samband med enkla och till viss del underbyggda resonemang om hur religioner kan påverkas av och påverkar samhälleliga förhållanden och händelser och hur identiteter formas. (åk9)

Du ska visa att du kan söka information om buddhism från olika typer av källor på ett i huvudsak fungerande sätt och
föra enkla och till viss del underbyggda resonemang om
informationens och källornas trovärdighet och relevans.

C-nivå

Du ska visa att du har goda kuskaper om buddhismen genom att även:

  • förklara saker kring centrala tankegångar, heliga skrifter, religiösa uttryck och handlingar samt visa på samband mellan tankegångar, skrifter och handlingar som buddhister att utför för att visa sin tro.

Du ska visa att du kan jämföra genom att föra utvecklade resonemang om likheter och skillnader inom och mellan buddism och andra åskådningar.

Du ska visa att du kan beskriva förhållandevis komplexa samband med utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang om hur religioner kan påverkas av och påverkar samhälleliga förhållanden och händelser och hur identiteter formas. (åk9)

Du ska visa att du kan söka information om buddhism från olika typer av källor på ett relativt väl fungerande sätt och föra utvecklade och relativt väl underbyggda resonemang
om informationens och källornas trovärdighet och relevans. (åk9)

A-nivå

Du ska visa att du har mycket goda kuskaper om buddhismen genom att dessutom:

  • förklara saker kring centrala tankegångar, heliga skrifter, religiösa uttryck och handlingar samt visa på samband mellan tankegångar, skrifterna och handlingarna som buddhister att utför för att visa sin tro.
  • visa på generella mönster som du kan se mellan tankegångar, skrifter och handlingarna.

Du ska visa att du kan jämföra genom att föra välutvecklade och
nyanserade om likheter och skillnader inom och mellan buddism eller andra åskådningar.

Du ska visa att du kan beskriva komplexa samband med välutvecklade och väl underbyggda resonemang om hur religioner kan påverkas av och påverkar samhälleliga förhållanden och händelser och hur identiteter formas.

Du ska visa att du kan söka information om buddhism från olika typer av källor på ett väl fungerande sätt och föra välutvecklade och väl underbyggda resonemang om informationens och källornas trovärdighet och relevans. (åk9)